Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

maandag 16 mei 2011

Remi LENS, levenskunstenaar.

Op 14.05.2011 werd de vzw TOERISME skw ontvangen door  de V.V.V. van Vosselaar.
Het werd een verrijkende dag die ons een beeld gaf van een kleine gemeente met zin voor Erfgoed en sfeer.

Mij aandacht werd getrokken door de figuur van Remi LENS

Uit: Vlaanderen, nr. 188, jg. 31, mei-juni 1982.

Eerst enkele biografische  gegevens:

° Arendonk 1902
Priester gewijd 1927
Onderpastoor te O.-L.-Vrouw in  Vosselaar 1938
Op rust in het begijnhof van Turnhout in 1958
+ Turnhout 1983





Tekening van Remi Lens, Maria met het kindje Jezus in de sneeuw. Uit de verzameling van H.F.E. Vermeir

Deze prent werd opnieuw uitgegeven door G. Saelmans (pastoor) en W. Van Ermen(onderpastoor), Katarinaparochie te Sint-Katelijne-Waver,  als kaart met kerstwensen voor het jaar 1974. Deze sfeervolle prent spreekt nu nog steeds aan.

 Toen ik in het tijdschrift Vlaanderen, nr. 188 bladerde kwam ik op p.176 terecht bij een tekst met als titel "Remi LENS 80 jaar" van de hand van Bert Peleman. Deze laatste schreef zo beeldend over Remi dat ik deze tekst 'gedeeltelijk) hier onder uw aandacht breng.

 "Sinds ik, zowat een halve eeuw geleden als retorika-student het Klein-Seminarie te Hoogstraten verliet, heb ik steeds weer getuigd dat de 'wonderbaarste' leraar die ik ooit in mijn leven heb ontmoet ongetwijfeld de Kempische 'priester - schilder -toneelschrijver - beeldhouwer - stoetenbouwer - processievernieuwer - pedagoog enz...' Remi Lens is geweest! Waarbij slechts een deel van zijn ere-titels wordt vermeld vermits inderdaad van Lens mag worden beweerd dat hij door een uitzonderlijke 'groothoek-lens' het leven in al zijn facetten heeft bekeken...
De kleurrijkste herinnering aan Remi Lens  bewaar ik aan de door hem te Hoogstratenopgerichte 'schildersklas' waar het waarachtig spetterde van kleuren  en lijnen.


Remi Lens, Vlucht naar Egypte. Foto: H.F.E. VERMEIR
Dat hijzelf  met tekenstift  en penseel vinnig omging bewijzen honderden tekeningen, schetsen en schilderijen waarbij het landelijk leven in de Kempen en vooral zijn onstuitbare reeks kersttaferelen getuigen."


In Vosselaar heeft men nog steeds een boontje' voor Remi, zaliger gedachtenis:

Gedenksteen te Vosselaar voor Remi LENS. Foto: H.F.E.  VERMEIR 2011

In 1993 werd het pleintje naast de kerk in het centrum van de gemeente omgedoopt tot "Remi LENSplein". De gedenksteen werd geschonken door de V.V.V. van de gemeente.



Wij danken onze drie dames begeleiders die ons zo een mooie dag bezorgden.


Referentie:

Frans LESCOUHIER, "Remi Lens, leven en werk", in: Nieuwsbrief  van de Heemkundige Kring Adriaen Ghys te Vosselaar, nr.32, dec. 2011, p.11 e.v.
Bert PELEMAN, "Remi LENS 80 jaar", in: Vlaanderen (Tijdschrift)nr. 188, jg.31, 1982,  p.176.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten