De maan, vanuit het vliegtuig. Foto: H.F.E. Vermeir, eigenaar van de foto. |
Mijn vrouw en ik werden om 3 uur opgehaald en vervoerd naar Zaventem.
Daar verliepen de formaliteiten vlot.
Om stipt 7 uur vertrok het vliegtuig en 1u45 later landden we op het vliegveld van Palma "Son Sant Joan", een luchthaven met de allure van Zaventem. We werden door buschauffeurs en hun bussen opgewacht en vervoerd naar Cala Millor (The better bay) aan de oostkust van het eiland. Eerst kregen we nog info in drie talen door het meisje van Neckermann. Daarna reden we naar onze bestemming en kwamen ca. 11 uur in het "smartline MILLOR SOL" hotel, drie sterren, aan. Onderweg vielen me de meestal verwaarloosde windmolens op die vroeger het water oppompten. Het landschap leek mij bij eerste zicht niet zo aantrekkelijk.
Om het wat duidelijker te maken een kaartje van de toeristische dienst van het eiland.
Cala Millor aan de rechterzijde, zie de omcirkelde woorden. De webstek van de dienst voor Toerisme: www.sonserver.es
ALGEMENE INFO
Majorca is het grootste eiland van de Balearen, met een oppervlakte van 2.667 vierkante km.
De natuur bestaat zowel:
uit bergen, vooral in het noordwesten, met de bergketen Tramuntana die als hoogste bergtop de Puig Major (3.640 meter) heeft;
uit vlakkere delen in het binnenland, die op het eerste zicht niet zo aantrekkelijk zijn;
en uit een 550 km lange kust met inhammen, stranden en grotten.
Het klimaat is aangenaam zowel kwa temperatuur als zonneschijn. In de maan april is het in elk geval zeer aangenaam met temp. rond de 20 graden en veel zon.
De officiële talen zijn het Spaans (Castiliaans) en het Catalaans (Mallorquin). Wij kwamen er heel veel Duitsers tegen. Men noemt eiland zelfs de 17 (?) de regio van Duitsland.
Majorca telt ca. 615.000 inwoners, waarvan de helft in Palma. In de zomer komen er er dubbel zoveel, vooral Duitsers bij.
Terug naar CALA MILLOR
In het hotel met all-in-formule werden we eerst ingecheckt. De ruime kamers bevielen ons en waren goed gelegen. Eén ding was er niet een haardroger.
De rest van de dag kregen we de tijd om te acclimatiseren.
Langs de "Avda Joan Servera Camps" wandelden we zo'n 1,5 km naar zee. Het ging naar beneden.
Toen kwamen we aan een pleintje aan zee met het toeristisch bureau.
Cala Millor. Foto: H.F.E. Vermeir, eigenaar. |
Ook de volgende dag verkenden we Cala Millor en genoten van een stemmig terras aan zee.
Foto: eigendom H.F.E. Vermeir |
Zicht op zee met boom en dame, die een foto maakt van iemand op het strand.
De volgende dagen genoten we van het mooie weer en maakten ook nog een tocht met een glasboot. Die boot zette passagiers op en af in een aantal haventjes. Een tocht van 2u15 en een infiltratie in een grot vanop het water met de boot. Het water was er zoals in de "Blue Lagoon".
Hier de catamaran: Foto: eigendom van H.F.E. VERMEIR |
Op zondag Pasen bezochten wij de Eucharistieviering van de "Bruine Paters". Om 10 uur was er een viering voor de Duitssprekenden. De kerk zat overgeladen vol. Om 11 en 12 uur was nog een viering voor de Spaans- en Catalaanssprekenden.
Het altaar was reeds sedert "Witte Donderdag" opgetuigd met koren en brood.
DE EILANDTOCHT
Op dinsdag maakten we een grote eilandtocht met bus, schip, houten tram en houten trein.
We vertrokken om 9 uur uit Cala Millor met een bus die vijf hotels aandeed om mensen op te halen. We hadden een Nederlandstalige gids, die het ook nog uitlegde in 't Frans, Engels en Duits. We reden langs Sineu naar Inca, waar er een stop was in een commerciële onderneming. Een niet zo goede start, maar de rest van de dag zou veel goed maken. Langs Selva en Caimari belandden we in het Tramuntanagebergte.
In een vallei van het gebergte het klooster Lluc(te bezoeken). Foto eigendom van H.F.E. VERMEIR |
langs haarspeldbochten en wielertoeristen daalden we vanaf 1100 meter naar "La Calobra" 'zeeniveau)waar we onze meegenomen lunch verorberden. De lege bussen mochten slecht na 13u30 de weg terug. Wij namen hier de boot naar de haven "Soller". Daar belandden we in een toeristisch gebeuren met veel volk.
We namen daar de toeristische tram langs oranje-, citroen- en kiwiplantagen naar het spoorwegstation van de stad "Soller".
HUISWAARTS
De volgende dag moesten we huiswaarts. Pas om 12 uur van de kamer, wat we zeer aangenaam vonden.
En we kregen om 12 uur ook nog eten ter plaatse.
Om 13 uur met de bus de rondrit met de bus naar de luchthaven, waar het vliegtuig om ca. 17 uur opsteeg en we waren om 19 uur in Zaventem.
Foto: eigendom van H.F.E.VERMEIR |
VERMELDINGEN
Ik wens ook een bloemetje zonder bloempot te geven aan het "smartline MILLOR SOL" hotel, drie sterren, voor de goede ontvangst, accomodatie en lekker eten.
Ook Neckermann deed wat ze beloofden, ook daarvoor dank.
De Duitsers in het algemeen deden hun reputatie eer aan en waren niet vriendelijk.
De Spanjaarden in het algemeen en het personeel en de kelners van het hotel waren wel vriendelijk en assertief. Ik heb hen dan ook bedankt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten