Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zondag 13 maart 2016

FOtoMUseum te Antwerpen: TRIADE van Tentoonstellingen op Internationaal Niveau. * * *



Ten eerste:

"Oekraïne door de lens van Boris MIKHAILOV"
                start - 04.03.2016  - finish - 06.06.2016

Curators: Francesca Zanot (CAMERA) 
          en Joachim Naudts (FOMU)


Cover brochure van de triade. Zonder titel uit de reeks "Case History", 1997-98, # Boris MIKHAILOV, Courtesy Camera - Italiaans centrum  voor de fotografie.

"Boris MIKHAILOV werd in 1938 geboren in Charkov, toen Oekraïne deel uitmaakte van de Sovjet-Unie. Hij groeide op tijdens de hoogdagen van het stalinisme en was achttien  jaar toen Chroetsjov na de dood van de despoot, de destalinisatie inzette. ... Het socialistisch realisme bleef de norm. Van meer fundamentele vrijheden was pas sprake toen Gorbatsjov in 1985 een politiek van glasnost (openheid) ging voeren. Na de val van de muur werd Oekraïne in 1991 onafhankelijk...
  Na zijn ingenieursstudie werd Boris in 1963 tewerkgesteld in een fabriek waar raketten werden geproduceerd. Hij vond weinig voldoening in zijn werk en stelde de directie voor een film en een fotoreportage over het bedrijf te maken. Met de camera die hem ter beschikking werd gesteld begon hij ook in de privésfeer te fotograferen. Toen de KBG  ontdekte dat hij naaktfoto's van zijn vrouw in de doka van de fabriek had ontwikkeld, werd hij ontslagen op beschuldiging van pornografie en westerse decadentie. Hij vond opnieuw werk als ingenieur, maar bleef in zijn vrije tijd bezig met fotografie en maakte zich via zelfstudie vertrouwd met diverse technieken.." (1)(p.27)

Boris MIKHAILOV, zonder titel , uit de reeks Luriki, 1976-1981.
We zien een man in militaire kledij die een pop vasthoudt i.p.v. een kind.
We kunnen het vergelijken met die gewapende man van IS, onlangs te zien,  die een militair gesprekje hield met een kind van ca. zes jaar over de toekomst van het kind binnen IS. Je reinste "brainwashing" en terreur. Daar waar sommige veiligheidsdiensten zo sterk in zijn, denken we maar aan de Stasi, in het voormalige Oost.Duitsland. De mensen manipuleren door terreur.

Op de tentoonstelling kwam ik bij de foto's van Boris volgende "sprekende" tekst tegen, die evengoed toepasbaar is op het werk van de schilder Jheronimo BOSCH( einde vijftiende eeuw):

" Mikhailov toont zowel publieke als privéruimten en benadrukt zo hun schrille onderlinge contrasten. De publieke ruimte is een gecontroleerde omgeving waarin menselijk gedrag uiterst conventioneel en voorgeschreven is. In de privéruimten heersen daarentegen verbeelding en vrijheid belichaamt door naaktbeelden. Bevrijd van elke vorm van controle kunnen mensen uiteindelijk hun masker afleggen en hun eigen individualiteit beleven." ... en dat is wat J.B. 500 jaar vroeger ook tot uitdrukking probeerde te brengen.

£publicatie bij de tentoonstelling: "Diary", uitgegeven door CAMERA en Walther König, in: MOMU-SHOP, €98

Ten tweede:





start - 04.03.2016 - finish - 05.06.2016

curator: Joachim Naudts

Taking Off  is een beeldverhaal van een mislukt huwelijk, beladen met seksuele frustraties en voyeurisme.
De tentoonstelling toont fotografische obsessies van Henry.

Mariken WESSELS (NL), , uit de reeks Taking Off. Henry my Neighbor, 2015_07. In: FOMUbrochure, voorjaar 2016, geen p. -verwijzing.

Henry's vrouw Marha leefde jarenlang onder het juk van haar man, achteloos poseerde ze voor zijn extravagante naaktfotografie.
Via kennissen in de V.S.A. kwam de volledige collectie in handen van Mariken Wessels (NL. °1963).
Wessels reconstrueerde Henry's huwelijk, werk en leven en toont de verschillende fases in zijn obsessies. Ze vertrok van bijna 5.500 zwart-wit naaktfoto's, tientallen collages en verschillende figuurtjes uit klei.

Er verscheen een boek over "Taking Off.Henry my Neighbor", gepubliceerd door Art paper Editions (APE), 2015, in: MOMU-SHOP, €55


Ten derde:







     start - 21.11.2015 -finish - 09.10.2016

Curator Tamara Berghmans 

Photography Inc. vertelt het verhaal van de fotografische industrie vanaf de beginjaren tot nu.

Diverse verpakkingen van fotopapier en filmrolletjes, #collectie FOMU - foto's Guy Voet. 
In de beginperiode is de fotografie arbeidsintensief  en daardoor een luxeartikel. Het kwam i.p.v. of was concurrent of zelfs hulpmiddel bij de schilderkunst. Later werd het een massaproduct door ovooral de boxcamera van Kodak.

EASTMAN - KODAK Co., ROCHESTER (V.S.A.), 1889-1995, Boxcamera, in de fabriek geladen met rolfilm voor 100 opnamen. Collectie FOMU F/1973/467.(2)(p.172)
In dat proces gaan automatisering, commercie en consumptie hand in hand.
De tentoonstelling neemt de wisselwerking tussen foto-industrie en fotograaf onder de loep. Speciale aandacht gaat naar de rol van het Antwerps bedrijf Agfa-Gevaert.

DATA

FOMU, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen
www.fomu.be


VERWIJZING

Peter BENOY, "Een subversief kantje", in: 100 % EXPO, provincie Antwerpen, nr. 14, 1 maart - mei 2016, p.27. (1)
Tamara BERGMANS (Ed.), "Photography incorporation, van Luxeproduct tot Masamedium", FOMU en Lannoo, 2015.(2)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten