EUROPESE MILITAIRE MUZIEK
Het begint feitelijk bij de legioenen van de Romeinen met hun hoornblazers en ook de Turken hadden opvallende militaire kapellen.In Parijs was er in 1867 een wedstrijd voor militaire kapellen.
Vroeger dienden ze in veldslagen bij militaire strategie, maar dit is reeds lang vervangen door andere technologieën. Tegenwoordig is hun rol gewijzigd en dienen ze om de aantrekkelijkheid van militaire parades te verhogen.
Turkse troepen drongen met luide muziek het Avondland binnen. Zij joegen de verdedigers schrik aan en de muziek was opzwepend voor de aanvallers. Deze kleurrijk uitgedoste Turk heeft naast zijn trom ook nog een geweer ter beschikking .
Muziek droeg ook bij tot het in groep uitvoeren van bewegingen, marcheren. Dit bracht de soldaten in een 'aangenamer' keurslijf, zodanig dat het in groep bewegen meer stijl kreeg.
Vader Johann Strauss, Radetzky-Marsch, Wenen.
De militaire muzikanten waren muzikaal uitmuntend en waren dan ook eergierig. Zij konden meer dan signalen geven en marsmuziek brengen.
In de 19de eeuw begonnen zij werken te spelen van hun grote componisten - tijdgenoten, zoals Wagner.
De compositie van hiernaast was opgedragen aan een grijze veldheer .
Het werd de bekendste mars uit oud- Oostenrijk
Regimentsfanfares spelen nu tot vermaak van het volk of om één of om één of andere plechtigheid luister bij te zetten bijvoorbeeld een taptoe of festivals zoals dat van Edinburgh. Meestal gaat het om nationale feesten.
In parken tijdens zomeravonden hoort men wel eens mannen en jonge vrouwen in uniform lichte muziek uitvoeren, als onderdeel van het concert. Voor de militair in het midden zie boven.
Bron: folder, Die Militärmusik Europas, Schloss Kremseg Kremsmünster, Oostenrijk, 1999/2000.
schloss.kremsegg@ris.at
Militaire Taptoo Edinburgh, Hedendaagse tijd.
Het begint feitelijk bij de legioenen van de Romeinen met hun hoornblazers en ook de Turken hadden opvallende militaire kapellen.In Parijs was er in 1867 een wedstrijd voor militaire kapellen.
Vroeger dienden ze in veldslagen bij militaire strategie, maar dit is reeds lang vervangen door andere technologieën. Tegenwoordig is hun rol gewijzigd en dienen ze om de aantrekkelijkheid van militaire parades te verhogen.
Een trommelaar aan het werk.(Oostenrijks)
De landsknechten trokken met lange spiesen ten strijde. Tommelaars en fluitisten speelden een strategische rol. Zij gaven de aanval of het terugtrekken aan. |
Turkse troepen drongen met luide muziek het Avondland binnen. Zij joegen de verdedigers schrik aan en de muziek was opzwepend voor de aanvallers. Deze kleurrijk uitgedoste Turk heeft naast zijn trom ook nog een geweer ter beschikking .
Muziek droeg ook bij tot het in groep uitvoeren van bewegingen, marcheren. Dit bracht de soldaten in een 'aangenamer' keurslijf, zodanig dat het in groep bewegen meer stijl kreeg.
Vader Johann Strauss, Radetzky-Marsch, Wenen.
De militaire muzikanten waren muzikaal uitmuntend en waren dan ook eergierig. Zij konden meer dan signalen geven en marsmuziek brengen.
In de 19de eeuw begonnen zij werken te spelen van hun grote componisten - tijdgenoten, zoals Wagner.
De compositie van hiernaast was opgedragen aan een grijze veldheer .
Het werd de bekendste mars uit oud- Oostenrijk
Regimentsfanfares spelen nu tot vermaak van het volk of om één of om één of andere plechtigheid luister bij te zetten bijvoorbeeld een taptoe of festivals zoals dat van Edinburgh. Meestal gaat het om nationale feesten.
In parken tijdens zomeravonden hoort men wel eens mannen en jonge vrouwen in uniform lichte muziek uitvoeren, als onderdeel van het concert. Voor de militair in het midden zie boven.
Bron: folder, Die Militärmusik Europas, Schloss Kremseg Kremsmünster, Oostenrijk, 1999/2000.
schloss.kremsegg@ris.at
Militaire Taptoo Edinburgh, Hedendaagse tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten