Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

vrijdag 11 februari 2011

14 februari : VALENTIJN, het feest van de liefde

Uit: "Lier & omstreken", regio Lier, 2de jg., nr.4, week 8, blz.1
Met dit logo zou ik mijn Valentijnsblog willen openen.
Zwanen zijn bekend om hun trouw als paar.
De zwaan is geassocieerd met Venus, de godin van de liefde.
Zwarte zwanen , in de vorm van een hart.
Zwart omdat ze zo bijzonder zijn....


Beginnen met een citaat”
Op 14 februari vieren verliefden en geliefden alom ‘Valentijnsdag’ door briefkaarten, bloemen, zoetigheid en andere geschenkjes uit te wisselen. Dat Sint-Valentijn na de hervorming van de katholieke heiligenkalender in 1969 van de officiële kalender werd afgevoerd, heeft zijn populariteit niet geschaad, integendeel. Onder impuls van nijvere ondernemers allerhande lijkt ‘Valentijn’ wereldwijd nog immer aan een niet te stoppen opmars bezig. Ze worden daarbij aardig geholpen door de schaarste aan betrouwbaar historisch bronnenmateriaal over de heilige in kwestie. Dat de historische werkelijkheid dan niet zelden geweld wordt aangedaan, moet volgens hen dan maar met de mantel der liefde worden bedekt.”[1]




Kaart uit 1913, uitgegeven door Watteau.
  De nostalgie van de jaren voor WO I. de cultuur werd toen gedomineerd doorde Franse 'slag' en de Franse taal.

Poëzie zal hier zeker nodig zijn:

♥♥♥ mijn valentijn ♥♥♥

Ik teken een hartje met daarin je naam,
Ik staar een beetje uit het raam.
Ik hoor de vogels vrolijk fluiten,
Oh, kon ik je maar in mijn hartje sluiten.
Kon ik maar elke dag bij je zijn,
Want jij bent mijn Valentijn.
Jij woont heel ver maar voor de liefde dichtbij,
En als ik je zie dan wordt ik blij.
Elke ochtend, elke nacht,
Heb ik wel even aan ons tweeën gedacht.
We zullen samen een goed leven hebben,
Want onze liefde zal vloeden en ebben.
Rozen verwelken en schepen vergaan,
Maar mijn liefde voor jou blijft bestaan.
Ik stuur dit kaartje dus naar jou,
Omdat ik heel veel van je hou.

Dit gedicht komt uit de categorie: Valentijns gedichten[1]

Dit gedicht vraagt om een beeldend evenwicht en dat vinden we dan in het tedere schilderij dat volgt: 


Marc Chagall, De geliefden op het dak, KSKB, 1927.
 Dit schilderij in overwegend blauw geeft en prachtig beeld van hoe twee mensen tegenover mekaar kunnen staan. Marc schilderde verschillende schilderijen die de relatie man vrouw op een speciale maar toch tedere manier weergeven. Een meesterwerk op dit gebied is : "Het paar van de Eifeltoren" uit 1938. Voor WO II was de hoop schijnbaar nog niet vervlogen.



Op deze wijze wens ik aan allen een echt nostalgisch VALENTIJNSFEEST.
In deze te realistische wereld moet het goed gevoel terug zijn ware plaats krijgen.

Je kan erover lezen in de studie :
"Valentijn, het feest van de liefde…", verschenen in het Gouwtijdschrift van Heemkunde Gouw Antwerpen, St-Amands, 2011/1.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten