Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zondag 5 maart 2017

* * * Toen we als Vlamingen het zingen nog niet waren verleerd: "Wie gaat er mee naar Luxie?" Hoogstraten/Kasterlee



Wie gaat er mee naar Luxie?

"Wie gaat er mee naar Luxie,
   Luxie over de hei, hei, hei?
   Wie gaat er mee naar Luxie,
    Luxie over de hei?

 Wat zullen we daar drinken,
  Zoete lieve garreltjes,
  Wat zullen wij daar drinken,
  Zoete lieve Mei?

  Brandewijn met suiker,
  Zoete lieve garreltjes,
  Brandewijn met suiker,
  Zoete lieve Mei?

 Wie zal er dan betalen,
   Zoete lieve garreltjes,
  Wie zal er dan betalen,
   Zoete lieve Mei?

  De eerste boer de beste,
  Zoete lieve garreltjes;
  De eerste boer de beste,
  Zoete lieve Mei!"

Uit: "Hoogstratens Kinderspelen - Liedjes en Spreuken", door C. Lauryssen, Geschiedkundige kring, Hoogstraten, 1933, p. 89-90.(1)


Indien iemand weet wat garreltjes zijn, zou ik dat graag weten?
Bestaat er een woordenlijst van typische Hoogstratense woorden?
Zoals het er nu staat zou men uit de tekst kunnen afleiden dat het om brandewijn met suiker gaat. Maar dan... Garrel is in het Fries een voornaam.

Het opzoekingswerk en visie van Gust Lauryssen:
"Het lied is (wellicht) ontstaan in Kasterlee. Luyckx (vandaar Luyksken en Luksie) en Spoor (een andere naam die in de zangtekst van Kasterlee voorkomt) waren de namen van twee "Kastelse' molenaars.
Garrel is ook een jongensnaam, maar of dat leidt tot 'garreltjes' kan ik niet met zekerheid aantonen, mogelijk staat garreltjes voor 'kereltjes', want in de tekst wordt ook telkens verwezen naar 'zoet, lieve meid', de meisjes dus.
Ik heb ook een tweetal tekstvarianten gevonden van het verhuislied
zoals:
Wij gaan met allemale, zoete lieve garreltjes,
We gaan met allemale, zoete lieve meid.(en niet Mei!)"

" Het schijnt dat dit liedje hoort bij de verhuizing van een boer ... Die verhuizing geschiedde door de buren van de boer bij middel van voertuigen, zoals karren, wagens, enz. Het laatste voertuig in de rij was een huifkar, versierd met papieren bloemen, waarop de boerin, de vrouw van de boer,  zat.
Men noemde die kar : de "rozenkar".
   De vreugdebetuigingen van de boerenzonen en -dochters, die aan de verhuis hielpen, was groot. Zij zongen gedurende de optocht herhaaldelijk voorgaand liedje. De kinderen voor wie zulke optocht een belangrijke gebeurtenis was, namen het waarschijnlijk over van de boerenknapen en deernen. Zij gebruiken de tekst dan bij spel en dans."(1)
Men kan zich hier wel afvragen of het zingen van meiden en knechten niet beïnvloed werd door de drank.


Dank aan Piet Van Deun, de conservator van het stedelijk Museum Hoogstraten
museum.hoogstraten.be  en e-adres: museum@hoogstraten.be 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen