Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

vrijdag 21 april 2017

* * het KONIJN in symboliek en kwatrijnen



Het konijn komt in onze dagelijks omgeving als cultuurverschijnsel geregeld voor zowel in reclame, als logo's (Playboy) en kindertekeningen (Nijntje) ... Ook in de buurt van Pasen wordt het gebruikt door de vrijzinnigen.

Voldoende gekend logo


Eerste enkele kwatrijnen

"Peinzend zit het konijn in zijn hok
Hij telt eens zijn keutels en neem een slok
Als hij het nou voor het kiezen had
Dan koos hij zeker het hazenpad."

"Toen zijn bloemkool
Was opgevreten
Heeft de boer
Wild konijn gegeten..." (1)(p.19)


"Het konijn
Houdt van zijn hol
En het allerliefste
Vol..." (2)(p.27)

"De jager
Nam het hazenpad.
Het konijn
Vroeg zich af voor wat." (3)(p.20)



"Waarom gaan de konijntjes zo vroeg naar bed?
Ze moeten maar 2 tanden poetsen
Weeral tijdwinst voor Verhofstad." (digitaal tot ons gekomen)

"Waarom konijnen nooit kaarten ?
Vóór ze beginnen zijn de klavertjes al op."

Symbolisch

-          de liefde, daar het een vruchtbaar dier is; 
-          de onkuisheid, daar het diertje o zo productief is; 
-          brengt geluk; 
-          vruchtbaarheid, geilheid en zinnelijk genot; 
-          als zinnebeeld voor het verslaan van het kwaad; 
-          een konijn zou “het boze oog” hebben omdat ze met de ogen open worden geboren;
-          veel kindergraven te zien als symbool van liefde voor dit (knuffel)dier en de tederheid waar de mens behoefte aan heeft.

Christelijke context:


Andrea Mantegna,  Christus in gebed op de Olijfberg, National Gallery, Londen, ca. 1460.

De haas of het konijn op weg naar de top is een toespeling op de weerloze ziel van Jezus, die slechts op God kan vertrouwen; rechts op het benedenpad symboliseren drie konijnen of hazen de weerloosheid van de slapende Petrus, Jakobus en Johannes. 

Maya cultuur(1):
“De Maya’s verbonden de zon met het mannelijke en de maan met het vrouwelijke.
In de klassieke tijd zag men de maan als een beeldschone godin, meestal zittend op een maansikkel, met een konijn in haar armen. Het konijn werd in verband gebracht met de maan, en dan vooral met de volle maan waarin het konijn te zien is.”(2) Wij zien er het mannetje inde maan in.



[1] Maya’s: de geschiedenis wordt verdeeld in drie perioden:: de preklassieke tijd (1500 v. Chr. – 200 na Chr.), de klassieke tijd (200-900) en de postklassieke tijd (900- 16de eeuw, de tijd van de Spaanse verovering).

[2] Robert ADKINGSON (red.), “Spirtuele Symbolen, volkeren, religies, mysteries”, Knack, leenuitgave van Thames en Hudson, Londen, 2009, p.271.



Peter BOSHOEF, Zin in Onzin in Kwatrijnen, lannoo, dl. VI. (2)(p.27)
Peter BOSHOEF, Zin in Onzin in Kwatrijnen, lannoo, dl. VII. (1)(p.19)

Peter BOSHOEF, Zin in Onzin in Kwatrijnen, lannoo, dl. X. (3)(p.20)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten