Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zondag 17 december 2017

* Raadsel met Knipsel van J. de Jong-Brouwer - volkskunst *





Knipsel van mevrouw J. de Jong - Brouwer
In het midden een pot met bloemen, een levensboom...
Daarnaast twee vraagtekens, die aansluiten bij het thema.

" Zeg mij, wat is de koning,
  De Koning zonder land?
  Zeg mij, wat is het water,
  Het water zonder zand?
 Zeg mij, wat is de spiegel,
  De spiegel zonder glas?
  Zeg mij, wat is de sleutel,
  Die op alle 'sloje' past?
  
 De Koning van de speelkaart
  Is de koning zonder land.
  Het water uit mijn ogen
  Is het water zonder zand.
  Het hart dat is de spiegel,
  De spiegel zonder glas.
  Het geld dat is de sleutel,
  Die op alle 'sloje' past. "

Katwijk aan Zee,
kerndeel van " Het Soldaatje van Wenen".

Bron: Tjaard W.R. de Haan, "Onze Volksrijmen", Het Spectrum, Utrecht/Antwerpen, 1978, met knipsels  van mevrouw J. de Jong - Brouwer, p.146/156

Geen opmerkingen:

Een reactie posten