Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

vrijdag 24 april 2020

De visie van Vuren uit de Gazet van Laakdal Covid-19 spinsels BEJAARDEN



Oma , opa en de onderzoekscommissie
Beste lezers ,
Je merkt het . Ik moet vandaag een dag inhalen . Ik hoor jullie al zeggen : “ dat komt ervan wanneer je al eens een dag de luierik hebt uitgehangen ! “ Maar zo was het eigenlijk ook niet .
De tekst van gisteren was  eergisteren door omstandigheden niet in de Gazet geraakt en daarom heb ik nu vandaag , om de juiste tel niet kwijt te geraken , deze bijdrage maar een dubbel nummer gegeven.
Wordt toch niet  ongerust , dat betekent niet dat deze bijdrage dubbel zo lang gaat zijn , ik wou bijna schrijven integendeel , maar dat is misschien ook te voorbarig.
Er zijn zaken waar je niet kan of mag over zwijgen, dingen die je zo doen schrikken dat je je adem inhoudt , teksten of artikels of zelfs een foto of een zinnetje waarvan de apostelen al bijna  2000 jaar geleden  in het Latijn zegden , ik denk dat het met Pinksteren was :” non possumus non loqui.”
Letterlijk betekent dat : wij kunnen niet niet ( inderdaad met twee keer niet in) spreken of in goed Nederlands : hierover mogen wij onze mond niet houden.
En gisteren was zo een dag dat je weer met allerlei zaken om de oren werd geslagen. Het begon met een artikel in  een bekend weekblad :” De laksheid van de Belgische overheid heeft veel levens gekost “ , maar dat heb ik nog opzij gelegd . Ook de melding in een franstalige krant dat een hele groep geneesheren een klacht heeft ingediend tegen minister De Block heb ik niet verder uitgespit. ik dacht in het begin dat het een klacht bij de Taalunie was omwille van haar brutaal en onjuist gebruik van het woord” kot” , maar het was er een bij de orde van geneesheren . Ik neem aan dat wij daarover toch nog elders meer gaan horen.
Neen ,wat mij het meest heeft aangegrepen was een foto in een krant en een klaagkreet in een rusthuis. Ze hadden beide wel wat met elkaar te maken . Het ging om oudere mensen . De foto die ik op de zogenaamde sociale media zag voorbijkomen was er een uit een krant , en daaronder stond iets als : binnenkort nog alleen oma en opa onder de stolp ? En ik weet maar al te goed dat op dit moment  ook grootvaders en grootmoeders deze Lockdown stilaan beu worden.
Mijn tweede klop kreeg ik gisteravond toen ik de pano-uitzending over ziekenhuizen en rusthuizen volgde, en  nog eens met de neus op het afgrijselijk aantal overlijdens werd geduwd, en vooral toen in zo een rusthuis een stervende dame met zwakke stem vanuit haar kamer riep :” ik had hier niet mogen zijn!” Ik herhaal : IK HAD HIER NIET MOGEN ZIJN!
Het was duidelijk , ook daar waren nog veel mensen bij hun volle verstand , beseffend dat ze als ratten in de val zaten, zonder voldoende geneeskundige bijstand.
En in beide gevallen ging het over de beslissingen van een aantal leiders van het land , en leiders mag je hier breed interpreteren als niet alleen politici , die duidelijk de waarde van een mensenleven maar hadden ingeschat tot 65 a 70 jaar. En daarna  restwaarde nul of te verwaarlozen.
Ik wil hier nog wel twee bedenkingen aan toevoegen.
Natuurlijk is er bij die desastreuze rusthuissituatie groot alarm geslagen , zeker in Vlaanderen en daar werd dan in allerijl een “ task force”opgericht . Ik frons mijn wenkbrauwen al bij het horen van zo een woord:
Het werd uitgevonden door de Amerikaanse vloot en betekent gewoon “ werkgroep “ .Een werkgroep oprichten is toch het minste dat er kan gebeuren in zo een afgrijselijke situatie. Het feit dat men dan daarvoor zo een vreemd  woord gebruikt betekent volgens mij alleen dat iemand wil camoufleren waarover het eigenlijk maar gaat.
Wat het eigenlijk maar is!
Wat zal die werkgroep bereiken?
Wie in deze omstandigheden overleden is , is overleden!
Alleen redden wat er nog te redden is…..?
Ik heb echt medelijden met de Vlaamse ambtenaren die men daarbij betrokken heeft..
Onderzoeken wat er juist allemaal verkeerd is gegaan zullen wel anderen doen : de parlementaire onderzoekscommissie of commissies, die de bevoegdheid hebben van een onderzoeksrechter en die er binnenkort zeker zullen worden opgericht. Vanuit verschillende politieke hoeken komt in elk geval  de vraag en de eis voor zo een commissie. Dat betekent dat datgene wat in onze rusthuizen nu is gebeurd van het niveau is van de aanslagen in Zaventem en Brussel , van de faire Dutroux…
Het zal nog wel een tijd duren vooraleer die commissie wordt geïnstalleerd en werkt…
En zoals steeds zullen er bij die commissie lekken zijn en zullen de kranten weer met centimetergrote koppen verschijnen! Elke dag iets meer dat ons moet verbazen . Want kranten moeten kunnen blijven verkopen!
En voor mezelf,en vele lotgenoten wens ik maar één zaak, namelijk dat de waarde van een leven na de pensionering juist wordt ingeschat , mede als  basis van een echt solidaire maatschappij.
Geen oma onder een stolp , geen opa meer die onbereikbaar weken in een rusthuis wordt opgesloten .
Dat nooit meer.

En nog eens een eerder positieve noot om te eindigen :
Ik heb al eens een paar keer mogen meedelen dat onze gemeente, die drie weken geleden mee aan de kop stond van de meest besmette gemeenten in het land en zeker in de provincie , nog veel verder naar onder is gezakt in deze rangschikking . Wij zijn begonnen op plaats 77 van de meer dan 500 gemeenten en nu  hangen wij  op plaats 219 , dat is bijna middenmoot geworden, dat betekent wel niet dat het besmettingsgevaar verminderd is. Dat betekent dat dat gevaar hier maar een beetje gestegen is en in veel andere gemeenten heel veel meer naar omhoog is gegaan.
Tot morgen ,
Toch maar hopelijk bijvoegen ,
We zagen eergisteren wel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten