Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

maandag 9 augustus 2010

AUTHENTIEKE OUDE EZEL OP DE AMBACHTENMARKT van de PUTSE HEEMKRING

Op maandag 8 augustus was er de jaarlijkse Ambachtendag van de Putse Heemkundige Kring "Het Molenijzer", onder grote belangstelling.
Allerlei ambachten werden gedemonstreerd onder w.o koordvlechten, de zitting van stoelen vernieuwen, kantklossen, naaldkant, tekeningen aanbrengen in kunstglas, imkerij, enz.

Een sfeerbeeld van de Kantclub ETTERJEFKE

In de opslagplaats voor voertuigen kwamen we nog  de wagens tegen die meededen aan de Heemkundedagen van de maand juni rond het thema "Vervoer  op het veld Veld en naar de Markt."
We vonden er nog de kruiwagen, de beerkar, de Mechelse groentewagen, de bloemkoolkar en een ezel met voorwielaandrijving.

Ezel met voorwielaandrijving, gebouwd door Fons Van den Eynde, ca. 1950, bezit van de Putse Heemkring. Foto: H. Vermeir

Deze in het blauw geschilderde ezel is opgesteld voor een foto van Beerzel, gemaakt t.g.v. 1000 jaar Putte.
Met dit voertuig reed men in de voren van de gewenten. Het kon zelfs beperkt  alleen rijden in de voren . Er konden bakken worden opgeschoven en afgenomen.

Nog wat meer over het voertuig, overgenomen van de bijgevoegde tekst in Putse museum. De inhoud werd afgeleid van een interview met Willy Van den Eynde , de zoon van Fons.

EZEL MET VOORWIELAANDRIJVING TE KOOP

Deze aankondiging stond ooit te lezen in een lokaal weekblad. Natuurlijk ging het niet om een vreemd dier, maar om en vierwielig voertuig aangedreven door een motor. Dit werd gebouwd door Fons Van den Eynde uit Sint-Katelijne-Waver, beter bekend als 'Fonne van de Smed'.
Fons is er in de jaren 1950 mee begonnen op verzoek van tuinbouwer Van Camp uit Bonheiden. Om zijn paard te vervangen wilde hij een soort grote kruiwagen aangedreven door de motor van een freesmachine. Het voertuig moest dienen om de groenten van het land te halen. Omdat het veel trager was dan een paard zei de man: 'Dat is mijnen ezel'. En van toen was het de ezel die op het veld rondreed.
Maar de ezel werd een kat!
Fons stond niet stil en bouwde een sterker voertuig met allerlei onderdelen die hij vond op het autokerkhof van zijn broer Albert Van den Eynde. het werd een voertuig met vierwielaandrijvin waarmee men alles kon vervoeren, men kon er mee ploegen of eenbeerpomp mee doen draaien.
de tuinders reden er zelfs mee naar de veiling. Dit nadat het ministerie van Verkeerswezen een PVG had gegeven om de 'ezel' op de openbare weg te rijden. De merknaam werd dan maar vervangen door 'kat', als afkorting van Katelijne, omdat de fabrikant het woord ezel toch maar misplaatst vond.

De ezels en katten verdwenen uit het straatbeeld toen de fiattractor op de markt kwam. Deze kon veelzijdig gebruikt worden door de tuinders. Nochtans zijn er nog enkele ezels in bezit van oudere tuinders, omdat dit het laatste voorwerp is dat zij wegdoen.


De info werd o.a. verzameld door gesprek met de volgende mensen ter plaatse:
Herman FRANS,Miel FREDERICQX, André GULLENTOPS, Alfons VEKEMANS, Lucien VERSCHOREN.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen