Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zondag 5 december 2010

Sinterklaas nog steeds geliefd

Een houtsnede met Nicolaas als bisschop en twee uitgebeelde wonderen.

Vandaag 05 12 2010 , de avond voor de feestdag van de H. Nicolaas, bisschop en belijder, lijkt mij het geschikte moment om er over te publiceren.
De heilige muntte uit door grote liefdadigheid. Zijn levensbeschrijving verhaalt, dat hij iemand, die zonder fortuin was  om zijn dochters met een behoorlijke bruidsschat uit te huwen , 's nachts  door het venster een grote som geld toewierp .
Later werd de heilige bisschop van Myra en stierf na een leven van naastenliefde in 342.  Vele wonderen van redding uit water en vuur worden hem toegeschreven.
uit: "Volksmisboek en Vesperale", abdij van Affligem, Hekelgem, 3de ed., 1927, blz.1112.

In onze hedendaagse maatschappij speelt het feest van Sinterklaas  nog een grote rol, zelfs kinderen uit andere culturen doen er wat graag aan mede .






Van de avond wordt een  schoen of een blok klaargezet met wat lekkers voor de ezel van de sint, wortelen, brood en wat groen.

Vandaag zag ik op de afdeling geriatrie van het voormalige OLVziekenhuis te Mechelen een prachtig standje klaar staan om de sint deze nacht met de nodige voorzieningen te ontvangen.




De chocoladefiguurtjes doen het hem nog steeds goed en werden de voorgaande dagen in grote getale opgehaald door zwarte Piet, kwestie van zijn zak gevuld te krijgen.

 Op  zaterdag 04.12.2010 nodigden wij onze groter wordende kleinderen en kinderen ter ere van de Sint tegen de middag uit. Ze kregen als middagmaal soep  en "balletjes met kriekensaus" of/en macaroni met hesp. Op elk bord stond een chocolade figuurtje , een beer, een postkoets of Sinterklaas.
Ook vandaag zondag was er in OLVrouw-over-de-Dijle een eucharistieviering waaraan zoals gewoonlijk veel kinderen  deelnemen.
In het midden van de viering klopte de organist ineens  zacht en hard op de orgelkast en hij begon met veel overtuiging en improvisatie te spelen:

Daar wordt aan de deur geklopt,
Zacht geklopt, hard geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn?

 Weest maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrint.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Want ik kom van Sinterklaas,
Sinterklaas, Sinterklaas.
'k Heb voor jou, m'n kleine baas,
moois in mijn zak.

Waarlijk mijn  volkshart begon even sneller te kloppen.

Ook in de horeca leeft de sint en worden mooi verpakte chocolaatjes bij koffie of thee geserveerd.























Dit zijn de verpakkingen waarin meestal een lekker chocolaatje zit in de vorm van de sint.

Om te eindigen: wens ik alle kinderen een prettig sinterklaasfeest.
Maar de sint weet schijnbaar ook iets van het weer en daarom nog deze spreuk:

Nikolaas met regen
is nooit een zegen.

Zo'n vaart zal het wel niet lopen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten