Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zondag 17 juli 2011

EPIGRAM: Raadsel, een meisje met vochtige ogen.




RAADSEL, oud-Grieks epigram

Zwart ben ik, maar een zoon
van een vader die wit was.
Een vogel, vleugelloos vliegend voort,
stijg ik hoog in de lucht.

Ook, als een meisje mij ziet,
geef ik haar vochtige ogen.
Dadelijk na mijn geboort'
stijg ik hoog in de lucht.

XIV 5        anoniem

 Uit: Anthologia Palatina, de spiegel van Laïs,  vertaling: M. D'Hane-Scheltema, W. De Haan  - Standaard boekhandel, 1965, p.125.

http://www.upso.nl/?p=185

Epigrammen in de Oudheid

Het woord epigram is van Griekse oorsprong (ἐπίγραμμα) en betekent letterlijk 'opschrift'. Het werd oorspronkelijk gebruikt in inscripties op monumenten, wijgeschenken, grafstenen, altaren, enz. Omdat het maken van een inscriptie veel werk is en er vaak weinig ruimte was voor tekst was een bondige formulering vereist. Vanaf de achtste eeuw v.Chr. werden epigrammen vaak in dichtvorm geschreven.


Laïs
1.Bijbelse figuur of naam
2. Geliefde van Demosthenes  
3. Germaanse, Griekse of Romeinse naam  
4. Griekse courtisane

Geen opmerkingen:

Een reactie posten