Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

vrijdag 12 oktober 2012

OPEN SCHOOL: "Mijn tantes uit Gent", film over Marokkaans leven in België



Verleden week kregen we tijdens de les "Geschiedenis en actualiteit" te Mechelen deze film te zien.
Hij leek mij wel frappant daar de film een   beeld geeft van de immigratie in onze huidige maatschappij.
Eerst wil u toch enkele gegevens bezorgen van twee sites.
Daarna enkele markante gezegden uit te film die het overdenken waard zijn.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn tantes uit Gent

http://www.gentblogt.be/2011/06/21/mijn-tantes-uit-gent



FILMPREMIERE Mijn tantes uit Gent

Film
Gezinnen, Senioren, Volwassenen (18+)
17.12.11
Een documentaire van Sofie Hanegreefs & Jelle Janssens over de migratiegeschiedenis van 3 Marokkaanse zussen.
عماتي من مدينة خنت

Mijn tantes uit Gent is een  documentaire film die de migratiegeschiedenis vertelt van drie vrijgevochten Marokkaanse zussen die in de jaren '70 als één van de eerste jonge vrouwen het avontuur aangingen om op zoek te gaan naar een beter leven in België.

Oorspronkelijk migreerden de zussen om bij Vlaamse families als kindermeisje aan de slag te gaan. Jemâa, de oudste, diende jarenlang trouw haar Vlaamse familie tot het tot een pijnlijke breuk kwam. Hoewel ze bijna blind is, straalt ze een onuitputtelijke levensvreugde uit waarbij ze de blik steeds op de toekomst gericht houdt. Saâdia is de jongste en meest rebelse. Ze is niet op haar mondje gevallen maar draagt het hart op de juiste plaats. Ze is al jaren met een Vlaamse man getrouwd en zet zich actief in als vrijwilliger in haar parochie. Het leven van Fatima staat dan weer in het teken van aloude plichten en tradities. Zij lijkt nog het meeste heimwee te hebben naar de lang vervlogen tijden in Marokko.

Wanneer de zussen een reis naar hun geboortedorp ondernemen, wordt echter duidelijk dat ze zich daar niet meer helemaal thuis voelen. De indruk groeit dat Jemâa, Fatima en Saâdia in een tweestrijd zitten. In België blijven ze migranten en voor Marokko zijn ze intussen te Westers.

Mijn tantes uit Gent is een familiekroniek die de uiteenlopende levenswandel van de zussen op een ontroerende maar rake manier schetst. De zussen brengen hun verhalen met de nodige relativerende humor en blijven ondanks hun moeilijkheden erg optimistische en sterke vrouwen die elk op hun eigen manier het beste van hun leven willen maken, los van afkomst of cultuur. http://www.mas.be/MAS-NL/Publicatiekanalen/Stad/Musea/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MARKANTE GEZEGDEN

"Marokko is niet bereidt om de immigranten terug te integreren in Marokko, maar wel om er van
   te profiteren als staat [op de kap van België],
   langs Marokkaanse banken, de export en de valuta."

"Onze handen zijn onze ogen."

 Ik zie ze in de film geen sluier dragen.

 "Verdraagzame mensen worden als dom en naïef bekeken door de maatschappij."

  "In Marokko zie ik mijn kinderen niet,
    in België zie ik ze dagelijks."

 Ze herkennen in Marokko hun eigen verleden niet meer.



 Knap en genuanceerde verfilmd. De tussenbeelden zijn soms van een uitzonderlijke  
 schoonheid en betrokkenheid.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten