Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

maandag 22 januari 2018

ophopend vertelsel

IN OPBOUW

Van een man die een huis had
en een vrouw Naberouw
en verder ....

Welbemind heet mijn kind,
Heitepeteit heet mijn meid,
Krom en recht heet mijn knecht,
Vlasstaart heet mijn paard,
Hobbeldebobbel heet mijn kar,
Preis heet mijn hennetje,

daar ook van

't varken Pingel, dat zijn hok weer in wilde;
maar eindelijk ging

de kat achter de muis aan,
de muis achter de galg,
de galg achter de man,
de man achter de os,
de os achter het water,
't water achter het vuur,
't vuur achter de knuppel,
de knuppel achter de hond,
de hond achter Pingel,
en Pingel ging het hok in
en hij is er nooit weer uit geweest.

In:  "Folklore en volkswijsheden in Nederland en in Vlaanderen", K. TER LAAN, het Spectrum, Utrecht, 2005.   p.303.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten