Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

donderdag 5 juli 2018

'n GEDICHT/ POEZIE Marcel Vanslembroeck "De eerste steen"


Hortus Conclusus , gravure, 1481

Houtsnede van een Haarlemse snijder, De Ziel betreedt de Tuin Gods.
De tuin met het kruis van Christus en de levensbron heeft één toegang voor de zielen die de weg met stenen heeft weten te nemen.



Hoofkijn van Devotiën, Antwerpen, 1487, p.36..


De eerste steen

er is een steen gevallen
van het hart
in het tijdloze vuur van de tijd
de gemeenten van het hart
verkozen bij deze gelegenheid
een nieuwe burgemeester
nieuwe schepenen
één van deze ambtenaren
heeft de eerste steen gelegd
van een glanzende muur
om de tuin van de hoop

                                                Marcel VANSLEMBROUCK

Uit : Poëtisch bericht, in: "vlaanderen", nr. 130, jan.-febr. 1970, p.50

Of hoe de politiek er een puinhoop van maakt door eigenbelang en de programmaatjes van de "eigen" partij...het onbegrensde navelstaren
De tuin van de hoop is een "hortus clonclusus" waar niets buiten mag, maar wel van alles binnen.

Over de dichter

"Mijn eerste publicatie was in 1972, een dichtbundel. In die periode schreef ik ook wel kortverhalen, een beetje in de stijl van Jos Vandeloo, Clem Schouwenaars, maar als ik dat nu lees dan zie ik dat als jeugdzonden. Ik kwam ook niet uit een gezin waar veel boeken waren, dus moest ik naar de bibliotheek. Echte voorbeelden had ik ook niet. Ik voelde een drang om te schrijven in mij. Zo vind je al zoekend je weg, en ook nu nog zou ik niet weten bij welke richting of stroming ik pas. Ik heb zo mijn eigen stijl, ik ga gewoon mijn eigen weg. De mensen merken dat ook op en dat is voor mij een mooi compliment."

Uit: http://www.hetbeleefdegenot.be/TOVERBERG_24_webversie.pdf



Geen opmerkingen:

Een reactie posten