Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zaterdag 13 oktober 2018

Mechelen nieuwe Dienst van Toerisme geopend in het Schepenhuis

in opbouw

Ter gelegenheid van de opening van de Dienst voor toerisme in het Schepenhuis gaven voornoemde dienst en het museum Hof van Busleyden een reeks (17) historische postkaarten uit waarvan ik er hier drie publiceer.

Het Mérode-triptiek (ca. 1430) van Robert Campin  of de Meester van Flémalle.
Links zou de opdrachtgever een rijke koopman uit Mechelen, en zijn tweede vrouw zijn afgebeeld.


The Cloisters Collection, 1956, 2017. The Metropolitan Museum of Art(1957)/Art Resources/Scala, Forence.

De naam Robert Campin komt verschillende keren voor in de archieven van Doornik, maar er is geen enkel gesigneerd werk, dat aan hem kan worden toegeschreven.
De vereenzelving van de Meester van Flémalle en Robert Campin kan niet met zekerheid vastgesteld worden.
Men schijft de schilder vier schilderijen toe die in Frankfurt  bewaard worden en die uit de abdij van Flémalle. Het bestaan van die abdij wordt in twijfel getrokken. Die vier schilderijen zijn: "De Maagd en het kind", "De Heilige Veronica", "De Heilige Drie-eenheid"  en "De slechte moordenaar aan het kruis gebonden".

Op het linkerpaneel zien we een man en een vrouw achter hem in gebed. Het Metropolitan Museum of Art, waar het werk zich nu bevindt, neemt aan dat het Peter Engelbrecht en zijn vrouw betreft, een rijke Joodse handelsman uit Mechelen en waarschijnlijk de opdrachtgever van het schilderij. De naam Engelbrecht of Ingelbrecht is ook te zien op het embleem op het rechterraam in het middenpaneel. De man draagt een zwaard en heeft zijn hoed afgenomen. De vrouw houdt een rozenkrans vast, een doek bedekt kuis haar haren en hals . Zij lijkt later aan het werk te zijn toegevoegd. Beiden kijken door de openstaande deur illusionair  naar het tafereel op het middenpaneel.

Achter het koppel staan de rozen in bloei, ten teken dat het voorjaar is, mogelijk 25 maart, de datum die toen gold als het feest van de Annunciatie. Opvallend is de rol van de man bij de poort. Gezien de soort van brieventas die hij bij zich draagt lijkt het een bode te zijn. Op zijn kleding draagt hij het stadsembleem van Mechelen. De reden van zijn weergave blijft echter speculatief. Misschien kwam hij belangrijk nieuws brengen, wellicht had het iets te maken met de opdracht. (Wikipedia)

De triptiek "De Aankondiging", eigendom van de familie de Mérode-Weserlo . Het schilderij was in 1956 te zien in het KMSKB

Van Eyck, De zingende engelen, Detail van Het Lam Gods, Sint-Baafs, Gent.

Op twee panelen van Het Lam Gods (1432) schilderden de gebroeders Van Eyck zingende en musicerende engelen. Acht engelen gehuld in verfijnde brokaten koormantels, zingen meerstemmige muziek. Polyfone vocale muziek overheerst in de Nederlanden van de 14de en de 16de eeuw. De Mechelaar Philuppus De Monte was een belangrijke representant van de Vlaamse Polyfonisten. Achteropdruk van de kaart waarnaar boven verwezen werd.

De derde kaart "Arnolfini en zijn vrouw' (1434)


Dit schilderij zou deel hebben uitgemaakt van de persoonlijk kunstcollectie van Margareta van Oostenrijk (1500-1530) te Mechelen. In het bezit van de National Gallery, Londen.
Behoort dit schilderij niet tot de topstukken van Vlaanderen ?!?
Wat doet het dan in Groot-Brittanië ?
De Britten eisen wel de Brexit , maar gaan wel lopen met belangrijke kunstwerken uit onze gebieden.


Bron:

Jeanne de la Ruwière, De Vlaamse Schilderkunst in de XVe en XVIe eeuw, Artis, Brussel, 1957, blz. 14 en 33/34.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten