Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

zondag 6 januari 2019

Vierkoningen Guido Van Doorslaer Driekoningen 6 december



Enkele jaren geleden kochten we op een rommelmarkt een prachtige linosnede. Die trok onze aandacht doordat er vier koningen staan op afgebeeld.


De gravure " De vier koningen" van Guido Van Doorslaer (Mariekerke a/d Schelde), 1970.
Foto: José Tonnoeyr

Op de prent zien we de koningen die van huis tot huis gaan met hun ster. Het zijn bedelaars. Het geheel is  gesitueerd in Mariekerke.

Rond de vier koning ontstond  ca. 100 jaar geleden een volksverhaal dat ik graag zou lezen in het origineel.
Wie bezorgd het?
We vinden in Vlaanderen ook een aantal zaken die de "Vier Koningen" heten.

De kunstenaar

Guido Van Doorslaer (Antwerpen 1943 -    )  

De voormalige architect is al zijn hele leven lang in de ban van kunst en cultuur. Zo richtte hij onder andere mee het bekende Passiespel ‘Christus aan de Schelde’ op. Medestichter van verschillende culturele verenigingen, bezieler van het Passiespel, muzikant, karikaturist, componist, beeldend kunstenaar, driekoningenzanger,... De lijst met talenten van Guido Van Doorslaer is lang. “Ik word er door mijn wederhelft op tijd en stond op gewezen dat ik met veel dingen tegelijk bezig ben. Maar Mariekerke is een gevaarlijk dorp: als je hier één initiatief durft nemen, krijg je meteen levenslang”, grapt Van Doorslaer. Succes sinds 1971 “Men kwam met nieuwe ideeën ook steeds bij mij aankloppen. Zo kreeg ik vanuit cultuurkring De Meivis plots de vraag om de regie van het Passiespel voor mijn rekening te nemen. Hoewel ik helemaal geen ervaring had, besloot ik me daar eens aan te wagen. Als architect focuste ik me vooral op de taferelen, die ik met klank en licht zo perfect mogelijk wou maken. We hadden nooit gedacht dat onze eerste opvoeringen in 1971 zo’n succes zouden worden. Meteen kwam er een tweede editie, en nu nog steeds palmt het Passiespel om de vijf jaar de kerkberm in Mariekerke in en ontvangen we duizenden toeschouwers.”
Het logo van het evenement, het ‘Zeemeerminneke’ van Mariekerke, ontwierp hij ook.
Hij kreeg de gemeentelijke cultuurprijs in 2016.

Omgangstraat  26 , 2880 Mariekerke 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten