Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

dinsdag 6 oktober 2015

een lied / een gedicht per maand: OKTOBER "Ik hoor haar schuivend komen"



OKTOBER , foto eigendom van  Harry F.E. Vermeir


Ik hoor haar schuivend komen

De gele rozen laten blaren los,
Oktober ligt aan de gevels nog te zonnen,
de wind is in het okeren bos
met wilde rooftochten begonnen.

De tijd is voor mijn woord te nauw.
Ik hoor haar schuivend komen in de gangen,
bevraag mij wat ik zeggen zou.
Hoe zal ik haar met troost omhangen.

Het kort en droog bewegen van de deuren
in een houvast van bleek omklemmende handen.
De pijn kan ieder ogenblik gebeuren.

Maria Sesselte

Verschenen in "Vlaanderen",nr. 200, mei-juni1984, p.204.


MARIA SESSELLE afkomstig uit Adegem is lerares maar zij is vooral gekend als dichteres en bedenker van de fotopoëzie route in het Meetjesland. Zij schreef elf gedichtenbundels en werd een veertiental keer bekroond. Zij werkte mee aan 25 verzamelbundels en acht kunstmappen en zij geeft lezingen en workshops in Vlaanderen en Nederland. Zij vindt er veel respons omdat jongeren bezig zijn met poëzie. Zij begrijpen de gedichten omdat zij zich nog niet afsluiten voor gevoelens. Wat kinderen kunnen en willen schrijven is vaak erg ontroerend, sommige hebben echt talent dat aangemoedigd moet worden maar poëzie is niet altijd even belangrijk in het leven van de tiener naarmate hij ouder wordt. Andere dingen slorpen hen teveel op.
In 2005 werd zij aangesteld als dorpsdichter van Melle. De laatste jaren stond zij in de kijker door tentoonstellingen waarbij haar gedichten, met bijpassende foto’s, het grote publiek konden roeren. Poëzie verwerkt in natuurfoto’s van natuurfotograaf Peter De Craene hangt tentoon in tien gemeenten van het Meetjesland in Vlaanderen.

Haar werk is vereeuwigd op glas, metaal en arduin in: Oudenburg, Kruibeke, Adegem, Maldegem-Kleit, Waarschoot en Zomergem. Zij is de motor achter de fotoroute in tien gemeenten van het Meetjesland. Per foto heeft zij een passend stukje poëzie bedacht. Alle gedichtjes zijn haar kinderen die zij koestert.


KADO woonde ook in Melle en volgde les bij de Jozefieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten