Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

vrijdag 8 juli 2016

Nederlandse taalgebied kunst: "vrijen en trouwen" JOKE, herman, jan en albert * *



Albert SETOLA(°Knokke 1939), illustratie voor het toneelstuk
'Het Huwelijk van Mister Mississipi', in: Vlaanderen,
 nr. 145, kaft, 1975 (jaar van uitgifte).

Hierboven hoe man en vrouw mekaar in het oog houden, weergegeven in een vrij realistische stijl, dit noemde men expressionisme.

Het kan verkeerd lopen en getrouwd zijn loopt niet van een leien dakje

Enkele versjes van Herman Van Veen uit boven verbeeld tijdschrift p. 90.:

 Je kunt altijd opnieuw beginnen.

Ik hou van jou met heel m'n hart en ziel
hou ik van jou
langs zon en maan tot aan het ochtendblauw.
Ik hou van jou.

(Herman Van Veen)

De dichters en zangers durven wel eens de waarheid verbloemen...
Maar als je jong bent en de lente in je voelt en de liefste zo onweerstaanbaar nabij is, moet je niet veel muizenissen maken. Alles leer je wel op zijn tijd.
En naar de scherven zitten staren voordat je oorlog  en vrede  van Jan De Wilde hebt beleefd, moet je zeker niet doen.

JOKE

Joke, Joke, haal het spinrag uit je haren,
Joke, Joke, trek je witte jurkje aan!

Toe laat nu maar je werk, de drommel mag het halen,
waai de grijze dagen uit je (mooie) hoofd,
ik neem alles op mij. Ik zal het wel betalen,
je hebt 't me zolang al beloofd.

Joke, Joke, haal het spinrag uit je haren,
Joke, Joke, trek je witte jurkje aan!

Laat die lamme sokken, en kom gauw mee naar buiten,
luister naar de merel en kijk naar mij,
de zomer en de zonde staan uitdagend te fluiten,
laten we de beestjes even vrij.

Joke, Joke, wip de schoenen van je voeten,
haast je, haast je of de wolken zijn ons voor!
Joke , Joke, je bent net oorlog en vrede
Joke, Joke, trek je witte jurkje aan!

Wij zijn nu ver genoeg, geen mens zal het nog merken
het wit van je kleedje of het roze van je huid,
weet je wat we doen, we doen aan goede werken:
we vrijen het geweld de wereld uit.

Joke, Joke, ik word gek of ik ben dronken,
Joke, kom nou, trek je witte jurkje uit!

(Jan De Wilde)


VERWIJZING/

Hanna KIRSTEN, " Vrijen en trouwen in het Nederlandse lied", in: Vlaanderen, nr. 145, lannoo, gefinancierd door de Vlaamse provincies, p.87 e.v., 1975 (jaar van uitgifte).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten