Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

dinsdag 2 augustus 2016

een lied / een gedicht/ een kunstwerk: ERIK vroeg "stilte" en Humblet "wandelde"

IN OPBOUW

Gisteren vroeg Erik om een gedicht dat hij graag las op deze blog te zetten.
Hij stuurde mij vandaag door:


Ohne Stille wäre das Leben ein Irrtum
(zonder stilte zou het leven een vergissing zijn)
naar F. Nietzsche 1844-1900

Stilte is een zeldzaam kruid


Al jaren stel ik me de vraag
of echte stilte wel bestaat.
En daarenboven wist ik graag:
Is daar wel iemand mee gebaat?

Ook zou ik willen weten
of stilte ergens hoorbaar is
en of je haar kan meten
en vatten in een beeltenis.

Moeten we haar slechts gaan zoeken
waar lawaai afwezig is?
Of schuilt ze in verlaten hoeken
tussen licht en duisternis?

Een antwoord op die vragen
kan niemand je ooit geven.
En wie dat toch wil wagen
zal zoeken... heel zijn leven.

Stilte is een zeldzaam kruid
dat nooit of nimmer zal vergaan.
Ze is muziek zonder geluid
en brengt zelfs rust in een orkaan.

Ik denk -maar kan 't bewijs niet geven-
dat stilte een sterk voedsel is
vol kracht en ook vol leven...
En daar ligt haar beteke­nis!

Stilte is een voedzaam kruid…

© Albert Schrever
Geraardsbergen - Galmaarden 21.11.07
(° Geraardsbergen, 5 okt. 1945)
Albert was dorpsdichter in 2008 in Galmaarden.

Om dit gedicht wat meer dimensie te geven een gravure van Theo Humblet (Leuven, 1909 - Rotselaar, 2006)


Theo HUMBLET, Wandeling, in: Louis Lebeer en Clem Bittremieux, prenten en verzen uit België / poêmes et gravures de Belgique, Etablissements Plantin, Brussel 1, 1911-1961, p.47.
Erik bezat een Humblet, maar deze is spoorloos.

Deze gravure beeld vier personen in totale stilte uit. 
Maar ze spreken op een andere manier , de toeschouwer kan op de gezichten en uit de houding één en ander waarnemen. De stilte verbergt een innerlijke gedachtenwereld. Het leven in vier personen naar voor geschoven.
In de meeste werken van Theo heerst deze "kreatieve" stilte.


Theo was schilder, graficus, houtsnijder, illustrator, beeldhouwer en keramist. Opleiding aan de Academie te Leuven (Willem Paerels, 1936 – 1937) en aan het Hoger Instituut Sint-Lucas te Schaarbeek (Emiel Vandermosten). Prijs van Rome in zijn uitgangsjaar 1946. Evolueerde van neo-impressionisme over expressionisme naar poëtisch symbolisme en tastte daarbij de grenzen van de abstractie af. Bekend voor zijn 'stapelconstructies' met verbaasde, ontdane, mijmerende, voor zich uit starende personages. Was van 1959 tot 1979 directeur aan de Academie te Leuven.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen