Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

woensdag 14 september 2016

ROLLS-ROYCE zegewagen van de milliardairs, een terugblik



DE OPRICHTER



Sir Henry ROYCE

Als GESCHENK

"Toen president Roosevelt in 1945 een geschenk aanbood aan koning Ibn Saoed van Arabië  voelde Groot-Brittanië dat het niet achter kon blijven. Roosevelt schonk de Arabische vorst  eenluxueus ingericht vliegtuig. Het was Chrchill die op de gedachte voor een gelijkwaardig Brits geschenk kwam. Hij wist dat Ibn  meer dan 500 auto's bezat, maar geen Rolls-Royce! Churchills aanbod werd met enthousiasme ontvangen, maar het bleek onmogelijk hem het geschenk te sturen."


"Rolls-Royce fabrieken bouwen op Churchills bevel nog steeds vliegtuigmotoren en sedert 1940 produceerden zij geen enkele auto. Churchill greep opnieuw in en de auto voor Ibn kreeg voorrang op alles. Er werd bijna geheel met de hand , in enkele eken, een prachtige auto gebouwd. Het resultaat was de droom van een Zuid-Amerikaanse koffiemiljonair uitgerust naar de smaak van een Arabische oliemagnaat.
  De carrosserie was lichtgroen met donkergroen spatborden. De opstapplanken waren zo breed , dat de lijfwacht - drie man aan elke kant - er tijdens de rit op kon staan. er was een sirene. De bekleding was van groenleder en achterin waren een zilveren handenwaskom en een koperen watertank voor rituële handwassingen onderweg. Er waren elektrische fans, een supergroot radiotoestel, een toilettafel met ivoren kammen en borstels met nylonhaar en neonverlichting.
  Toen Ibn uitreed voor zijn 1/2 jaarlijkse tocht naar Mekka , reden zijn officiële vrouwen, zijn honderd gescheiden vrouwen en zijn harem van Armeense, Soedanese en Russische  vrouwen in 500 auto's, maar vooraan reed Ibn  in de groene Rolls-Royce."



De KLANTEN...

De opvallende bezitters van één  of meer van deze wagens waren:
tsaar Nicolaas II kocht in mei 1914 zeven twee zeven personenwagens;
de vader van keizer Hirohito schafte zich in 1914 een kersrode staatslimousine aan;
de vrienden van de zieke president Wilson (U.S.A.) schonken hem een dergelijke wagen;
mevrouw Vanderbilt reed in 1913 rond in een Rolls;
presidet Alepman van Mexico had er twee gepanserde;
lord Muontbatten liet er twee makenna zijn terugkeer uit India.

Etc....enz.....


Met als autoplaat 40 - 50 HD (?)

" In veertig jarentijd was de Rolls-Royce het geliefkoosde speelgoed geworden van  de heersers. op tronen, het witte doeken en de beurs. Dat was ook de grondslag toen Sir Henry Royce zijn fabriek begon. Hij wilde een auto bouwen, die geen massaproduct was,maar een uitgezocht vervoermiddel om te dienen voor mensen, die veel geld konden uitgeven. Snobisme moet betaald worden.
  Van de vier thans leverbare modellen (1952) kost de goedkoopste 5.000 pond sterling en de duurste 6300 pond. Voor speciale opdrachten werden special prijzen gemaakt.
  In 1952 hadden die wagens al een aluminium carrosserie. Lak en bekleding waren tegen elk klimaat bestand en een nieuwigheid waren de ingebouwde cricks, die met vier knoppen op het dashbord werden bediend."



De INITIALEN en de zilveren VROUWENFIGUUR

" De Rolls-Royce is vol tradities. In het deftige kantoor in de Londense Conduitstreet noemde men elkaar niet bij naam, maar bij de intialen. De bedrijfleider Ernest Heeves is E.H. De stichter, die overleed in 1933, leidde de fabriek in zijn 12 laatste levensjaren vanuit een Franse villa, die niet verliet.


   De zilveren vrouwenfiguur op de radiatordorp is zijn idee.
Spirit of Ecstacy is de naam van de mascotte die sinds 1911 de radiator van de Rolls-Royce siert.
De mascotte is een ontwerp van Charles Sykes, gebaseerd op actrice en model Eleanor Thornton (1880-1915). Het beeldje stelt een vrouw voor die voorover buigt met haar armen naar achteren gestrekt, daarbij waaiert haar kleding uit, hetgeen lijkt op vleugels. Tot 1914 werden deze beeldjes standaard uitgevoerd in zilver.(Wikipedia) 
De hedendaagse Spirit of Ecstacy is 3 inch hoog, standaard uitgevoerd in roestvast staal. Een klant kan echter ook kiezen voor zilver of zelfs 24karaats goud. Om diefstal tegen te gaan verdwijnt, wanneer de auto wordt uitgeschakeld, de Spirit automatisch achter een luikje op de radiator. Bij de laatste modellen verdwijnt de Spirit automatisch wanneer de auto, ongeacht vanuit welke hoek, geraakt wordt.











  Elke kenner kan zien of een Rolls- Royce van voor of na 1933 is. Bij de eerste wagens staan de letters RR in rood op een zilveren achtergrond, bij de lateren in het zwart... Dat is omdat in dat jaar Sir Henry stierf."

Hij was een autobouwer bij de gratie  Gods, die nooit een hogeschool bezocht. Zoals we boven al konden vernemen leeft de fabriek ook van het bouwen van vliegtuigmotoren...

De PROMOTIE

" Er was geen enkele andere fabriek die zich kon veroorloven om 19 jaar achtereen hetzelfde model aan te bieden. Het geheim schuilt in de pijnlijke zorg voor elk detail. Rolls-Royce is geen fabriek, het is een club, waarvan de ene helft van de leden rijdt in de auto's die door de andere helft van de leden wordt gemaakt. De fabriek neemt elke wagen zonder tegenspraak, terug als de koper na een jaar beweert niet voldaan te zijn. Vertegenwoordigers in vele landen bezoeken eens per jaar  elke koper. Chauffeurs van elke nieuwe koper krijgen gratis een cursus van 12 dagen."

De huidige ZETEL EN PRODUCTIEPLAATS

A centre of innovation, our headquarters and manufacturing facility at Goodwood in West Sussex, England, is where we carry out all of our research and development. When we first opened the doors in 2003, we had 200 people working to produce just one Rolls-Royce each day. Over a decade later, and with the arrival of Ghost and Wraith, the team has grown to 1,400 people. With worldwide demand for our luxurious hand-built motor cars growing, we now produce up to 20 each day.

"Het innovatiecentrum, het hoofdkwartier en het productieplatform, is te Goodwood in West-Sussex. In Engeland voeren we ons onderzoek en ontwikkeling. De site opende in 2003 met 200 werknemers, die elke dag een rolls-royce produceerden. Meer dan 10 jaar later groeide het personeelsbestand tot 1400. Door de wereldwijde vraag naar onze handgemaakte limousines is er nu een productie van 20 wagens elke dag."

De DROOMAUTO paste zich toch aan .....






VERWIJZING

In het tijdschrift "Weekend", 4 sept. 1952, nr. 340, jg. 7, p.4/5.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen