Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

donderdag 12 januari 2017

AUTOSALON auto SALON auto MOBIEL bolide SLEE oldtimer EN in een gedicht OP SNEE



Jaguar, oldtimer.Foto eigendom van Harry F.E. VERMEIR

Rond auto's is in de loop der jaren naast een aantal technische begrippen ook een aantal woorden ontstaan die verwijzen naar het VIP-effect, maar ook naar het gendereffect. Daar is duidelijk een erotisch tintje op geplakt. Dit ontstond in de periode dat de meeste vrouwen nog niet met de auto reden, maar wel werden aangetrokken door de luxe ervan en de rijke heren die ermee werden vervoerd.

Lat ons eerst beginnen met een gedicht:

't Was in jouw bolide
Dat het eindelijk geschiedde
O  mijn dromen 
Had jij mij al zo vaak genomen
Maar in jouw bolide
Mocht het eindelijk geschieden
Het viel wat tegen
Maar het was toch heel fijn.

't Was een geweldige ervaring

Al was je auto iets te klein
Voor zo een tomeloze paring
Ik heb nog altijd heel veel pijn
Mijn neus zat klem tegen de ruiten
Mijn arm hing uit de kom
De kramp schoot spontaan in mijn kuiten
Terwijl ik riep: ik kom.

Brigitte Kaandorp
in: "Woordenboek van platte taal", door Heidi Aalbrecht en Peter Wagenaar, 's-Gravenhage, 2007, p.43.

Auto's en erotiek hebben wel één en ander met elkaar vandoen.
Zien we maar naar het autosalon dat morgen opent... met slanke, schaarsgeklede dames bij een aantal dure automerken... en dan zijn er nog de limo's.
Naast het meer neutrale is er ook het gender woordgebruik .

Als neutrale woordenschat kwamen we hier al tegen: autosalon, automobiel, bolide, slee ( een sjieke grote wagen), oldtimer.

Jaguar, 2017, autosalon Brussel.
"slee" van een wagen

Zo heeft men nog als platvloerse woorden: burgerbak, sjonniebak, turkenbak en patserbak. Wie zo'n dure slee heeft let maar beter op waar hij /zij de auto parkeert, want er kan wel eens een dure langlopende kras, langs de kant van het voetpad, op verschijnen.
De minder dure modellen hebben ook zo hun benamingen: stinkbak, roestbak, hoestbui op wielen, wegluis.

Als gender taalgebruik is er één en ander: kuttenzoeker, boulevardschuiver, hoerensloep, en een statusblik. Begrippen vooral in Nederland gebruikt.

Wie een slee van een auto heeft, maakt indruk op de  armoezaaiers, maar ook op een aantal vrouwen en het schijnt ook een symbool te zijn voor iemand die slaagde in het leven.... Voetballer Ronaldo heeft zo'n veertig (ca.) van die sleeën en weet niet met welke kar hij eerst wil rijden. Kiezen is verliezen. Zo'n indrukwekkende auto's worden ook asobakken genoemd, letterlijk 'een doosvormig voorwerp voor asociale mensen'.
WAARMEE IK NIET WIL ZEGGEN DAT ALLE MENSEN DIE IN EEN SLEE VAN EEN WAGEN
RIJDEN ASOCIAAL ZIJN.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten