Rozendaalweg

Rozendaalweg
ECHELPOELHOEVE, Rozendaalweg: landelijk / mooi / historisch, foto: H. Vermeir

maandag 4 oktober 2010

MUZIEK: 10 jaar torens aan de Dijle

BOVENTONEN en  dONDERKLANKEN   in de 8 Mechelse historische kerken.









Dit muzikale kerkengebeuren markeerde de tiende verjaardag van "Torens aan de Dijle vzw".
In de acht historische kerken kon je van 18 tot 23 uur
geluidskunstwerken /videokunst bijwonen, 'Nightshade' in OLV-van-HANSWIJK, 'Piëta" in St.-Romboutskathedraal, 'Zink' in OLV-o/d-Dijle en 'Long after Tonight' in OLV-van-Leliëndaal.

In de andere kerken ging het om muziek tot en met klassiek.

In St.-Pieter-en-Pauluskerk bespeelde Laurent Van den Bergh het orgel en Roel Dieltiens de cello om de klanken van Bach tot leven te brengen.

 Aquarius consort bracht met alleen de vrouwenstemmen magistraal "A Ceremony of Carols" van Benjamin BRITTEN in de Begijnhofkerk. De uitvoering en de resonantie in de kerk waren uitzonderlijk. Ze kregen dan ook een opvallend applaus na de uitvoering. Eén carrol: 4a

That young child
That yongë child when it gan weep                     Toen het jonge kind begon te huilen
With song she lulled him asleep                           zong ze hem met een lied in slaap:
That was so sweet a melody                                   dat was zo'n zoete melodie
It passed all minstrelsy                                           dat het alle minestrelen overtrof.
The nightingale sang also                                      De nachtegaal zong ook zo: 
her song is hoarse and nought thereto:                maar haar lied is er schor en waardeloos bij.
Whoso attendeth to her song                                Wie op haar lied let
and leaveth the first then doth he wrong            en het eerste  verlaat, handelt verkeerd.

Aangepaste Nederlandse tekst.


Het saxofoon quattro van Bl!ndman interpreteerde polyfone liederen op een vernieuwende en sonore wijze in de de St.-Katelijnekerk. Hoe moderne instrumenten aansluiten bij het toppunt van koorwerk.

En dan was er de sensatie van de avond 'Heaven and Hell' geïnspireerd op de gedichtenvan William Blake. De tegenstellingen binnen de uitvoering waren zo groot wat het muzikale volume betrof dat wat de 'hel' betrof het soms niet hoorbaar was. Daartegenover werd de 'hemel' met veel fijngevoeligheid weergegeven.
Een typisch eigentijds werk dat zonder titel reeds voldoende indruk zou maken.

Het hele initiatief verdien een proficiat voor de diversiteit en de manier waarop het werd aangepakt.

Wij noteerden de aanwezigheid van de schepen van Cultuur van de stad Mechelen en de voorzitter van de sector Erfgoed & Wetenschappen van de provincie Antwerpen  bij verschillende uitvoeringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen